Retourzendingen beheren op Shopify
Het gemiddelde retourpercentage van 30% voor e-commerce ligt veel hoger dan dat van fysiek winkelen. Hoe je met retouren omgaat kan echter een enorme impact hebben. Het gaat in de eerste plaats om een transparant retourproces. Wanneer je online bestelt is het niet mogelijk om producten aan te raken, te proberen, te testen of gewoon van dichtbij te bekijken tot de levering. En zelfs dan is het niet altijd eenvoudig, het item is niet zoals de klant het zich had voorgesteld, de kleur ziet er vreemd uit, het is defect. Elke e-commercetransactie is tot op zekere hoogte een vertrouwensoefening tussen merk en klant.
Je hebt een waterdicht retourbeleid nodig. Dit fungeert als een go-to voor jouw klantenserviceteam en voor jouw klanten, dus het moet zwart-wit zijn over tijdsbestekken, kosten, voorwaarden en eventuele voorbehouden die een volledige terugbetaling teniet kunnen doen. Stel bij het schrijven van jouw polis elke denkbare (en zelfs ondenkbare!) Reden voor een retourzending voor, en hoe jouw team en merk in deze gevallen zouden moeten reageren.
Zo schrijf je een retourbeleid:
- Houd je taal eenvoudig. Direct ter zake en zonder enig juridisch jargon.
- Voeg eventuele levenslange productgaranties toe die aan jouw producten zijn gekoppeld.
- Let op de wettelijke tijd en voorwaarden per land, aangezien deze per gebied verschillen.
- Geef je klanten een redelijk tijdsbestek om artikelen na aankoop te retourneren.
- Breng eventuele extra kosten, zoals retourkosten, onder de aandacht van de lezers. Vergeet niet alle items te vermelden die in aanmerking komen voor een gratis retourzending, indien van toepassing, zoals beschadigde goederen.
- Benadruk hoe laattijdige retourzendingen het terugbetalingsproces kunnen beïnvloeden. Als een artikel bijvoorbeeld later dan 14 dagen wordt geretourneerd, krijgen klanten dan nog steeds een volledige terugbetaling of een tegoedbon?
- Geef een overzicht van de verwachte voorwaarden van geretourneerde artikelen, inclusief verpakking en labels.
- Als je artikelen verkoopt die niet kunnen worden geretourneerd, zoals ondergoed of verbruiksartikelen, markeer deze dan.
Geretourneerde artikelen, wie moet de rekening betalen?
Retourneren kan een grote kostenpost zijn. De realiteit is: veel klanten kopen online met een expliciet plan om vervolgens een deel (of de hele) bestelling terug te sturen. Ze bestellen meerdere maten, kleuren, outfitkeuzes, ongewenste geschenken. En het retourproces voor al deze items is een stuk ingewikkelder dan ze gewoon weer op de plank leggen, wat meer kosten met zich meebrengt: naast de overheadkosten van retouradministratiecontroles / her verpakken, kun je eindigen met beschadigde goederen of verloren items ook onderweg. Daarom schrikken sommige kleinere winkels ervoor terug om goederen online te verkopen, en veel online verkopers verhogen hun prijzen om dit goed te maken. Gratis retourneren en ruilen is echter een verwachting geworden en blijkt de op een na belangrijkste reden te zijn om ervoor te zorgen dat klanten meer geneigd zijn online te winkelen. Omdat ASOS in staat is om de kosten van bezorging en retourzendingen te compenseren met bezorgabonnementen (plus het aantal bestellingen en markeringen), moeten kleine bedrijven slanke beslissingen nemen bij het plannen van hun strategie. Voor sommigen is het simpelweg onmogelijk om zowel gratis verzending als retourzendingen aan te bieden. Er is geen one-size-fits-all. Welke oplossing ook het beste is voor jouw bedrijf, één ding is zeker: duidelijkheid bij jouw klanten is essentieel.
Het belang van efficiënte ERP (Enterprise Resource Planning)
Een andere grote speler in het winnen van klantvertrouwen, is ervoor te zorgen dat jouw back-end activiteiten zonder problemen verlopen. Ongeacht hoe glad jouw front-end is, slecht uitgevoerde Enterprise Resource Planning (ERP) kan jouw bedrijf gewoon doen zinken. Simpel gezegd: ERP is de automatisering tussen jouw front-end store en jouw boekhouding en warehousing, maar kan uitgroeien tot alle elementen van het dagelijkse bedrijf. Voor een klein merk kan dit momenteel een enkele medewerker zijn of een vast team. Maar naarmate je groeit, kun je kiezen voor een aangepaste verbinding tussen jouw boekhoudsoftware en magazijn, of een kant-en-klare automatiseringsoplossing, zoals Brightpearl. Als je hoopt op snelle groei, moet je erop vertrouwen dat deze workflow zowel robuust als compromisloos is. En jouw klanten zullen het verschil merken.
Laten we eens kijken wat er zou kunnen gebeuren zonder. Na een record brekende flash-verkoop, keert het langzaam maar zeker terug en beginnen de uitwisselingen op te lopen (samen met de resource- en verzendkosten). Jouw klanten zullen alleen het kleine plaatje zien: een vertraging bij terugbetaling of vervanging, een storing in de communicatie. jouw klantenserviceteam zal overweldigd zijn en proberen retouren te vinden en de juiste terugbetalingen aan elkaar te koppelen, vooral bij complexere zaken. Langzaamaan zullen de klachten online naar boven komen en zullen jouw sociale mediakanalen impact gaan zien. Steeds meer negatieve opmerkingen omdat klanten het gevoel hebben dat hun stem en zorgen niet worden gehoord. Wat begon als een record brekende overwinning, is al snel afgedaald in een mogelijk merk beschadigende ervaring. Dat alles, dankzij het slechte beheer van de opbrengsten. Een robuuste ERP-oplossing kan je dit echter allemaal besparen en een aanzienlijk deel van het proces automatiseren. Van voorraadniveaus tot automatische terugbetaling, elke oplossing heeft plussen en minnen, en ERP is een complex onderwerp, dat vrijwel jouw hele backoffice omvat.
Het eenvoudigste advies is om te beginnen met groei in gedachten. Als je al te lang bezig bent met spreadsheets en handmatige documentatie, investeer dan in een schaalbare oplossing die klaar is voor wanneer jouw merk groots wordt. Al in een steile groeifase? Hoewel een periode van verandering pijnlijk kan zijn, kunnen de bespaarde kosten en tijd de initiële investering snel compenseren. Shopify Plus kan worden geïntegreerd met vrijwel elke ERP-oplossing via de RESTful API. Dus als je al met succes samenwerkt met een leverancier, kan hun oplossing worden gemigreerd naar Shopify Plus.
RMA-oplossingen zoals Return Magic of Returns Manager by Bold kunnen processen automatiseren zonder de investering in een allesomvattende ERP-oplossing, verbonden via het Shopify admin-paneel. Van het creëren van een retourportaal voor jouw klanten en het afdrukken van vooraf betaalde labels tot het traceren van pakketten op weg terug naar het magazijn, oplossingen voor retourbeheer kunnen kostbare tijd vrijmaken en essentiële gegevens leveren om toekomstige retouren te voorkomen.
Uiteindelijk kunnen deze gegevens worden gebruikt om jouw bedrijf in de toekomst geld te besparen. Door vaak geretourneerde artikelen te markeren vanwege een vaak geretourneerde reden kun je patronen en mogelijke fouten identificeren. Als een trui bijvoorbeeld voortdurend wordt teruggestuurd met een oorzaakcode voor een slechte pasvorm, kan het zijn dat de maattabel of productbeschrijving niet nauwkeurig is. Door dit soort problematische trends te identificeren, kunnen merken omzetverlies tijdens het retourproces minimaliseren. Aangezien de gemiddelde retourpercentages voor e-commerce zo hoog zijn, moeten merken een efficiënt retourbeheerproces opzetten. Ongeacht of je ervoor kiest om een volledige ERP-oplossing aan te schaffen of een eenvoudigere bolt-on, door in jouw backoffice te investeren, kun je tijd besteden aan wat belangrijk is: jouw merk laten groeien.
.